10 آوریل 2023- مطالعه ی محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه میشیگان نشان می دهد که جراحی چاقی ممکن است عوارض مرتبط با دیابت را معکوس کند، از جمله این که به بازسازی اعصاب آسیب دیده کمک کند.

یک تیم تحقیقاتی به رهبری دپارتمان عصب‌شناسی دانشگاه میشیگان بیش از 120 بیمار را که به دلیل چاقی تحت عمل جراحی چاقی(جراحی باریاتریک) قرار گرفته بودند، طی دو سال پس از این روش، تحت نظر گرفتند. بر اساس نتایج منتشر شده در مجله ی Diabetologia، آنها دریافتند که همه عوامل خطر متابولیک برای ابتلا به دیابت، مانند سطوح بالای گلوکز و چربی، فشار خون و کلسترول تام بهبود یافته است.

محققان همچنین دریافتند که بیمارانی که دو سال از جراحی چاقی آنها می گذرد، بهبودهایی را در نوروپاتی محیطی نشان دادند، وضعیتی که با آسیب به اعصابی که از نخاع تا دست‌ها و پاها می ‌رود، مشخص می شود.

دکتر برایان سی. کالاگان، نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه بهداشت میشیگان، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که جراحی چاقی احتمالاً بازسازی اعصاب محیطی را امکان‌پذیر می‌ کند و بنابراین، ممکن است یک درمان مؤثر برای میلیون‌ها فرد مبتلا به چاقی باشد که در معرض خطر ابتلا به دیابت و نوروپاتی محیطی هستند.

چاقی دومین عامل خطر اصلی نوروپاتی محیطی پس از دیابت است که بیش از 30 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است.

محققان دو معیار اولیه را برای نوروپاتی محیطی در بیماران مبتلا به چاقی با نمونه برداری از پوست- که تراکم فیبر عصبی را در ران و ساق نشان می دهد- ارزیابی کردند. دو سال پس از جراحی چاقی، تراکم فیبر عصبی در ران بهبود یافت و در ساق پا ثابت ماند.

در مقایسه با مطالعات قبلی کاهش وزن که پزشکان اهداف کاهش وزن را برای بیماران تعیین می کردند، جراحی چاقی منجر به بهبود متابولیکی بیشتر و حتی بهبود بیشتر در نوروپاتی محیطی شد.

نویسنده اول این مقاله، دکتر ایوان رینولدز، متخصص آمار در شبکه عصبی برای درمان‌های نوظهور در میشیگان گفت: با توجه به سابقه طبیعی کاهش حس محیطی در بیماران مبتلا به چاقی، حتی ثبات در تراکم فیبر عصبی ممکن است یک نتیجه موفقیت ‌آمیز در نظر گرفته شود. بنابراین، یافته های ما از ثبات تراکم فیبر عصبی در ساق پا و بهبود تراکم فیبر عصبی در ران نشان می دهد که جراحی چاقی ممکن است یک درمان موفقیت آمیز برای بهبود یا معکوس کردن نوروپاتی محیطی برای بیماران مبتلا به اختلال متابولیک طولانی مدت باشد.

درمان نوروپاتی محیطی در حال حاضر بر تسکین درد متمرکز است، از جمله داروهای خوراکی مانند گاباپنتین و مسدودکننده‌های کانال سدیم، مسکن‌های موضعی و درمان‌های غیرپزشکی، مانند ورزش و درمان رفتار شناختی.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-bariatric-surgery-reverse-diabetes-complications.html